Travel Tips & Pics

Dag 11 Hike Tuftelia-Prestholt

Vandaag weer hiking time! Na veel spitten toch iets gevonden waar wij alledrie wel iets mee konden. Een deel van de Tuftelia-Prestholt hike. Deze hike duurt normaal 3,5 tot 4,5 uur als je de volledig “loop” doet. Dan is het laatste deel met veel klimmen over grote keien etc. Te lang en teveel voor ons en Leo. Maar ik had ingeschat dat we ook naar de waterval en terug konden lopen en dat het dan voor ons beter te doen was. En dat klopte aardig.

Een uur en 45 minuten onderweg geweest. De eerste 45 minuten vooral bergje op. 450 meter om precies te zijn. Pittig! Maar even doorzetten... Leo stond ons af en toe weer aan te kijken... “kom nou!”

Eenmaal meer boven op de berg werd het vlakker, maar hadden we nog de beschutting van de bomen. We kwamen loslopende schaapjes en lammetjes tegen. Interessant! Vooral voor Leo dan, die wil met elk ander dier spelen!!!!! Nope, not this time dude! Door de inspanning en af en toe een zonnetje erbij was het zowaar een prima temperatuurtje. Al zagen we beneden in het dal alle Noren gewoon lopen met hun muts op. Tja die ben ik even vergeten in te pakken voor onze zomervakantie hahaha!

Toen dan toch de waterval in het gehoor kwam, moesten we nog een laatste stukje de berg op klimmen voordat hij in zicht kwam. Erg mooi, maar wat stond daar een koude wind bovenop de berg! Wel prachtig uitzicht op de waterval en blij dat we het het doel bereikt hadden, daar doe je het voor! Even een pauze gehouden daar en toen de afdaling weer ingezet.

Daarna nog even naar de fjorden gereden voor een korte wandeling en wat foto's daar, want morgen gaan we terug zuidwaarts. Noorwegen, je bent mooi, je lijkt op het door ons zo geliefde Canada en noordwesten van Amerika. Dus zeker een mooi alternatief!

Overnachting: Huisje in Geilo

Weer: half bewolkt, veel wind:  7 graden in de schaduw, 13 graden in de zon

Hike: deel van de  Tuftelia-Prestholt Loop in Geilo,  450 meter elevation gain, moeilijkheidsgraad medium