Travel Tips & Pics

Dag 5 - Kvaløya en Boottrip

Vandaag een beetje raar dagje vanwege een verhuizing en een parkeerbon. Het begon met het feit dat de waterleiding bevroren was van de cabin, terwijl we netjes de instructie hadden opgevolgd en de kraan constant hadden laten druppelen. Het bleek niet genoeg. De -15 (of lager?) had de boel toch doen bevriezen. Conclusie was dat, nadat er een monteur was geweest, werd besloten dat we mochten verhuizen naar het huisje naast ons. Prima. Hier dus de kraan maar wat harder constant laten lopen, in de hoop dat het helpt.

Vanmiddag weer richting het eiland Kvaløya gereden op zoek naar een hike waar ik over had gelezen. Deze zou moeten starten bij het ski-stadion in het plaatsje Storelva. Wel een klein uurtje rondgelopen daar, maar de officiele hike niet gevonden en dus geen berg getrotseerd dit keer. Wat dat aangaat kunnen ze hier nog iets leren van bijvoorbeeld Amerika, waar alle wandelroutes goed worden aangegeven vanaf de parkeerplaats en niet pas een km verder, terwijl je dus geen idee hebt in welke richting je moet zoeken vanaf de parkeerplek. Overal zijn bergen om je heen, dus de hike kan dan wel vernoemd zijn naar de berg in kwestie, maar als je geen idee hebt om welke berg het gaat, schiet het niet op.

Maar goed, uiteindelijk uit de kou en weer een stuk verder gereden en vervolgens op het eiland Hakøya een rondje gemaakt waar we ons konden vergapen aan supermooie huizen met waanzinnig uitzicht!

Vanavond op tijd richting de stad gereden ivm een excursie. In de haven van de stad kwam de groene gloed alweer tot leven en mensen begonnen zelfs vanuit hun hotelkamers te joelen en binnen mum van tijd stonden er veel mensen buiten vanuit de restaurantjes en hotels om foto's te schieten en de lucht te bewonderen. Wij hadden de camera spullen ivm de excursie al bij ons, dus ach, ook maar even een paar foto's geschoten. We zijn er nu toch... :)

Deze avond hadden we een diner cruise geboekt. Alle avond-excursies lijken hier gepaard te gaan met een lekker supervers visgerecht en met het chasen naar het noorderlicht. Zo ook deze cruise. We waren met 12 toeristen aan boord en 2 Noorse bemanningsleden. Toeristen uit Ierland, Frankrijk, Amerika, Duitsland en wijzelf uit NL natuurlijk, dus wel een gemeleerde groep. We werden aan twee tafels geplaatst en iedereen was gewapend met camera's, statief en met verhalen van de afgelopen dagen. We werden ook vanavond niet teleurgesteld. Vlak na het hoofdgerecht kwam Aurora weer om de hoek kijken. Dus lekker met z'n allen naar buiten en  samen blauwbekken. Soms binnen even een warm drankje scoren en hup weer naar buiten om het knopje van de camera in te drukken, 20 seconden te wachten op de foto en klaar ben je. Zo makkelijk lijkt het, maar is het natuurlijk niet op een beweeglijke boot waar je ook steeds je instellingen moet bijstellen.

Leuke avond, alleen jammer dat we bij terugkomst een parkeerbon vonden bij de auto, terwijl we toch echt hadden geprobeerd om netjes te betalen met de mastercard. Maar toen ik het met mijn credit card en twee normale ING pasjes had geprobeerd en er wel een bonnetje uitkwam en op het scherm had gestaan dat ik betaald had (maar op het bonnetje "declined" stond), hebben we het op een gegeven moment maar gegokt... Niet handig gebleken. Maar het parkeerbeleid voor toeristen is hier sowieso niet goed geregeld. Is een ander verhaal, laat ik voor nu even zitten :). Dit was dag 5 :0

Weer: overdag helder tussen -5 en -13 graden, avond helder tussen -8 en -11

Datum: 20-02-2018

Door: Silvia

Onderwerp: Cruise

Wat hebben jullie toch mazzel deze reis met iedere avond dat mooie schouwspel. Geniet nog maar even en veilige vlucht terug!