Travel Tips & Pics

Dag 3 - Fløya en Husky Farm

Actief dagje vandaag! Vandaag hebben we de Fløya berg getrotseerd! Het is de berg hier in Trømso waar ook een kabelbaan is naar de top van de berg, waar een restaurant zit. Wij zijn de heenweg omhoog gaan hiken en naar beneden hebben we de kabelbaan genomen. Tja het is maar waar je zin in hebt, hoor ik je denken :).  Nou we hadden wel zin in een sneeuwhike. Het pad omhoog volgt een deel van de rand van de berg en neemt je eerst rustig aan mee omhoog. Hier hebben we steeds het water en het uitzicht op de stad aan onze rechterkant. Na ee grote bocht terug wordt het een stuk steiler om vervolgens op de top nog een vlakker stuk te hebben met nu het water aan onze linkerzijde.

Het eerste half uur was het goed te doen, mooie uitzichten en een goed duidelijk te volgen pad. Het half uur daarna werd het al wat meer klimwerk, tja je moet uiteindelijk toch die berg opkomen he...  Het derde half uur was pittig te noemen. Zelfs met spikes onder de schoenen en de hike-stok (of hoe je 'm ook wilt noemen en ja toch echt wel nodig hier) kreeg ik het nog voor elkaar om onderuit te gaan en een stuk naar beneden te glijden. Zo steil was het daar, of zo lomp was ik ;) . Steeds even gestopt om ons heen kijken... whaaa wat een uitzicht met de laagstaande zon! Het laatste stuk was vlakker en toen kwam eindelijk het restaurant in beeld en bleek dat we veel te ver omhoog waren geklommen. Blijkbaar een afslag gemist. Het pad was de 2e helft ook veel moeilijker te herkennen als "pad" en bordjes staan hier alleen aan het begin van een hiking trail. Maar al met al een leuke, mooie hike en met dank ook aan het prachtige weer! Wel frisjes te noemen met -7, maar zo mooi zonnig, dat gaf echt supermooie uitzichten.

Vanavond hadden we een Northern Lights excursie geboekt bij de "husky farm". Natuurlijk kun je hier ook met de honden gaan sleeen, maar dat is een andere excursie. Met een tourbus vol mensen gingen we vanaf Tromsø richting het eiland Kvaløya waar de husky farm zich bevindt. We werden in groepen verdeeld en kregen eerst, bij een kampvuur uitleg over het fenomeen "Noorderlicht". Daarna mochten we een deel van de 300 husky's ontmoeten die op de farm wonen (en werken :) ). Het groene licht was ondertussen nog nergens te bekennen. Na wat "vrije tijd" leek er een licht zweempje groen licht te komen, maar we zijn al een beetje verwend geraakt en besloten eerst even op te warmen in het restaurant en onze beloofde maaltijd te nuttigen. We hadden ondertussen contact met 2 Amerikaanse mannen die ook bij ons aan tafel kwamen eten.

We hoorden van de gids dat het noorderlicht niet had doorgezet, maar hij vroeg of we nog interesse hadden om de husky puppies te ontmoeten. Dat zag ik wel zitten. Marco nam nog maar een warm drankje om zijn voeten verder te ontdooien. Ondertussen was het tegen 22.00 en Marco had zich voor het laatste half uur toch buiten geinstalleerd bij het kampvuur met zijn statief en camera. En ja hoor, het licht begon toch door te breken. Twintig minuten lang kregen we een geweldige show te zien! Moeder natuur begreep waarom we hier met z'n allen naartoe waren gekomen! Heel fijn! Het licht was nog feller en beweeglijker dan we eerder deze week zagen en mede door de goede locatie was het zoooo mooi om te zien! Veel paars ook gezien rond het groene!

3 avonden hier, 3xbingo!

Onderwerp: Dag 3 - Fløya en Husky Farm

Door: Thea koek

Onderwerp: .....

Weer een mooi verslag! Schitterende foto's van een prachtige natuur.
Zou mooi zijn om het noorderlicht ook nog te kunnen filmen.....

Door: San

Onderwerp: Re:.....

Kan volgens mij alleen met professionele apparatuur... helaas...

Door: Silvia

Onderwerp: Super

Wat een dag hebben jullie weer gehad, en weer geluk met het mooie noorderlicht. Dit is zo te lezen wel weer een Toppertje onder de tripjes. Geniet van je verslag en zie het ook helemaal voor me, daar gaan ze die berg op. Zo herkenbaar om een afslag te missen is ons zo vaak gebeurt in Oostenrijk in de bergen. Geniet maar lekker hoor!!

Door: Nicole Bune

Onderwerp: Heerlijk

Wat gaaf Sandra en wat fijn dat je ons mee last genieten