Travel Tips & Pics

Dag 2 Parc de Furfooz - Dinant

Voor vanmiddag had ik leuk hike'je in gedachte, dus na rustig te zijn opgstart, inclusief ontbijtje en koffie reden we naar de stad Dinant. Aan de rand van de stad ligt namelijk Parc de Furfooz welke een goed aangegeven route heeft met aardig wat afwisseling, zo werd volgens de website beloofd. Mooie uitzichten, bergwanden met grotten en een rivier in een mooi bosgebied.

De wandeling is 4km lang, op zich niet veel, maar daar ook op uitgekozen ivm onze hond Leo en het feit dat het (te) warm zou kunnen zijn. Het bleek een schot in de roos. Het weer zat erg mee en de wandeling had inderdaad heel wat leuks te bieden.

Na de eerste 500 meter omhoog hiken kwamen we eerst bij Romeinse nederzettingen uit en vanuit daar hadden we heel mooi uitzicht over de valei. Daar was het ook dat de zool van mijn 12 jaar oude rechter wandelschoen het begaf. Ik gebruik deze schoenen natuurlijk alleen tijdens onze zomerse bergvakanties, dus in mijn hoofd waren ze nog zo goed als nieuw hihi... Maar goed, de schoen leek verder nog grotendeels dicht en ik kon er verder op lopen, dus ik besloot er op door te gaan ipv terug te gaan naar de auto (waar ik ze voor slippers had kunnen omwisselen).

Het pad ging verder in een bospad met daarna heel veel traptreden naar beneden langs de rotswanden. Mooi en ging prima, maar ook de zool van de linker schoen begaf het. Nou ja, loop ik in elk geval met beide op dezelfde hoogte. Wel beetje sloeberachtig natuurlijk :)

Gelukkig waren de bospaden mooi droog en het weer bleef ook meezitten. Onderweg een aantal grotten tegengekomen en we waren ondertussen afgedaald tot de rivier. Ik zag Leo verlangend kijken naar het water van de rivier (en niet om te drinken, want dat had hij natuurlijk af en toe wel gehad). Marco streek zijn hand over zijn hart en survivalde naar de oever, zodat Leo even kon zwemmen. Vond hij heerlijk! Daarna kwamen we uit bij een terrasje waar we wat te drinken konden nuttigen. Mooi pauze momentje. Toen het laatste stuk weer wat meer de hoogte in, maar wel geleidelijk, dus prima te doen.

Eenmaal terug bij de auto kon ik eindelijk mijn ondertussen bijna opengereten schoenen weggooien en mijn slippers weer aandoen. Gelijk maar even een winkel opgezocht en een paar nieuwe op de kop getikt. Daarna terug naar het huisje.

Doordat het eten van het restaurant van het park gisteren tegenviel en we Leo niet te lang alleen wilde laten (voor het eerst) in dit huisje, besloten we naar de "Friterie" te gaan. We zijn tenslotte in Belgie. Echter, toen we na een klein uurtje terugkwamen was Leo nergens te bekennen... Huh? Bleek dat hij de badkamerdeur had opengeduwd, maar daar zit een dranger op... dus de deur was achter hem dichtgevallen. Gelukkig geen sporen van misdaad gevonden in de badkamer, ook geen krassen op de deur, dus niet ik paniek geraakt ;)  Borg nog veilig :)